Over motoren modificeren

Over motoren modificeren

Fuzzt Tuning geeft u de mogelijkheid om uw eigen motor / reparatie en of tuning samen te stellen, zoals u het graag zou willen.

Hieronder vindt u alle informatie over de opties en waarom deze van toepassing zijn op uw motor.
Voor meer informatie, andere opties en op maat gemaakte motoren kunt u altijd contact met ons opnemen en gaan wij deze voor u realiseren.

Nieuwe of gebruikte motor
:
U kunt uw gebruikte motor aanbieden voor inspectie en u krijgt van ons kosteloos een overzicht wat er aan uw motor vervangen dient te worden. Wel hebben we een selectie gemaakt over de aantal liters en waarvan wij, uit ervaring, weten wat nodig is om te vervangen voor een eventuele tuning.

< 5 liter:
Deze zal niet worden gereviseerd, mits u de goede indraai methodiek heeft gehanteerd en de juiste olie / mengverhouding heeft gebruikt.

< 10 liter
Bij dit verbruik is er meestal geen revisie nodig, mits u de goede indraai methodiek heeft gehanteerd en de juiste olie / mengverhouding heeft gebruikt.
Voor een tuning zal wel de zuigerveer vervangen worden.

< 20 liter
Bij deze motoren wordt voor een tuning de lagers, keerringen en zuiger vervangen.
De cilinder wordt geïnspecteerd en wordt in overleg wel of niet vervangen, dit zal afhankelijk zijn van welke tuning en doeleinde de motor heeft.

> 20 liter
Voor een tuning wordt de cilinder, lagers en keerringen vervangen, uiteraard in overleg.

Nieuwe motor
Bij een nieuwe motor kan direct uw keuzes verwerkt worden zonder revisie.

RC Model
Omdat wij weten, uit ruime ervaring, dat er geen standaard tuning is die alle modellen beslaan, hebben wij voor elk model een tuning ontworpen, zodat de motor optimaal voor het model is.
Een Hormann heeft een lichtere loop dan een HPI Baja en is zeker anders dan een Losi 5T 4WD om als voorbeeld te nemen, dit geldt ook voor boot motoren, een mono loopt zwaarder dan een rigger.
Wel laten wij de keuze aan de klant voor het bereik van de motor, uiteraard krijgt u hierover een advies van ons.

Tuning
We hebben grofweg 3 type's aangegeven en we zullen altijd in overleg met de klant een type uitzoeken.


Trekkracht / Torque motoren
Deze motoren zijn ontworpen voor zwaardere modellen als de Losi 5T goed van hun plek te laten komen, ook worden door velen de "torque" motoren ingezet in het wedstrijd segment.
Er wordt vaak onterecht gezegd dat deze motoren geen snelheid hebben, echter kan je dit type tuning zwaarder vertanden / proppen waardoor de motor rustiger is, maar toch flinke snelheden kan halen. Daarbij heeft de motor door de lage toeren minder slijtage als een hoog toerige motor.

Midden gebied motoren
Deze motoren worden deels op Toruqe en deels op toeren ontworpen. Dit is voor de meeste wedstrijdrijders, boot-vaarders en recreatie gebruikers de leukste motor. Deze motor heeft nog een redelijke Torque maar maakt meer toeren dan de motoren die op trekkracht zijn ontworpen.

Hoog toerige motoren
Deze hebben minder* trekkracht, maar leveren hoge toeren. Deze motoren zijn vaak bedoeld voor recreatie gebruik en / of boot motoren, met name de Catamarans, Hydro's of Riggers
Deze tuning is spectaculair om te horen en te zien, maar neem wel in acht dat als een motor die standaard 13.500 toeren maakt en na de tuning tot 22.500 toeren maakt, een hogere slijtage heeft en met regelmaat revisie van lagers, zuigerveer etc. nodig heeft.

* Fuzzt Tuning heeft een tuning ontworpen waardoor ook midden en hoog toerige motoren een forse Torque hebben behouden. Door deze "mod" is de breedte van de torque / PK gebied flink verbreed en kunnen wij een motor breder inzetten / aanpassen.

4e lager
Bij de Zenoah motor is een 3e lager aan de voorkant bijgezet om de krukas te ondersteunen, echter krijgt het achterste lager nu veel meer krachten te verwerken en slijt in een kort termijn zeer ernstig.
Het plaatsen van een 4e lager is voor een aantal punten goed voor uw motor:
- Een goede en betere verdeling van de krachten op de lagers.
- Het beperken van het doorbuigen van de krukas.
Bij het plaatsen van een 4e lager geeft uw motor een langere levensduur en draait in combinatie van het uitklokken / balanceren van de krukas vele malen beter.
Als indicatie, wanneer er op de uiteinde van een Zenoah krukas gedrukt wordt met een vinger, buigt deze met gemak 2mm door!

Long Rod
Al jaren bouwen wij motoren met Long Rods. Dit is omdat de Zenoah / RMCK / CY is gebaseerd op een slag x boring van een 23cc motor. Door de cilinder steeds verder te kotteren naar een grotere boring, wordt de slag / boor verhouding ernstig verstoort met als gevolg dat de zuiger gaat kantelen op het BDP. De zuiger loopt aan de bovenkant in de cilinder te duwen en haalt zo de dunne chroomlaag weg en dan is over met de cilinder. Een 29cc en ook de nieuwe  32cc motor hebben hier nog meer last van, dit vertaalt zich dat deze motoren minder toeren draaien, maar erger nog, heel ernstig heet worden. Wij hebben gezien dat sommige tuners om knelling (lees oververhitte motor) te voorkomen 0.1mm van de zuiger af gedraaid wordt (tot net onder de zuigerveer), echter levert dit ons inziens meer kanteling op. Vandaar dat wij altijd adviseren om, wanneer een 26cc of hoger ge-tuned gaat worden, een long rod te plaatsen. De Long rod is een 3mm of 5mm langere drijfstang die vervangt de korte standaard drijfstang. Daarbij komt er een 3mm of 5mm base-plate (dikke pakking) en een ontsteking re-locator bij om alles weer netjes op hoogte te maken.
Het voordeel van een Long rod is dat de motor weer in goede verhouding komt (slag x boring) en de zuiger niet meer kantelt. De motor loopt veel rustiger en omdat de zuiger niet meer kantelt en geen mechanische wrijving meer heeft, verlaagt de hitte enorm en de slijtage wordt nihil*.
*Nihil omdat een motor altijd slijt, maar vele malen minder dan zonder long rod.

Krukas balanceren / uitklokken
Een standaard Zenoah krukas is dermate slecht uitgeklokt dat deze bij hogere toeren uit balans gaat en vibreert, dit is na langdurigheid slecht voor de lagers, cilinder etc.
Nu zijn er meerdere vormen om een krukas te behandelen, maar gezien de kwaliteit en het verlopen van de standaard krukassen van Zenoah met 3 lagers of minder, is het uitklokken een goede keuze.
De wangen van de krukas worden gericht zodat het onbalans er uit is.
Een geklokte krukas geeft een beter en mooier lopende motor en verlaagd de slijtage van de overige delen. (voor de speedfreaks, de motor zal iets sneller en verder doorlopen in de toeren)

Revisie van de motor
De motoren hebben gezien, hun grote vermogen, een hoge slijtage.
Een motor die ongeveer 20 liter heeft gedraaid is al aan slijtage onderhevig. 
Onder een revisie wordt verstaan dat indien nodig de lagers, keerringen , zuigerveer, pistonlager worden vervangen. Vergis u niet in uw motor, de term "hij doet het toch" is niet altijd goed geplaatst.

Wanneer kan je aan revisie denken:
- Als de motor slecht start. (een goede motor start bij maximaal 4x starten)
- Als de kracht beduidend minder wordt
- Als je hoort rammelen, kraken of piepende geluiden hoort als je langzaam de krukas draait.


Mocht u vragen hebben, suggesties of u wil hulp bij het maken van de beste keuze van de motor en of tuning, kunt u ons bereiken per telefoon of email.

Fuzzt Tuning.

 

 

 


Er zijn geen producten in deze categorie.